نكات مهم در خرید سه تار مناسب

آموزش موسیقی نت به نت

نكات مهم در خرید سه تار مناسب

۷ بازديد

نکات مهم در خرید سه تار مناسب

 برای خرید سه تار خوب به نکات زیر توجه کنید

1. بهترین و مناسب‌ترین چوب برای صفحه و کاسه سه تار، چوب درخت توت است، پس به این موضوع دقت کنید «معمولاً چوب توت زرد رنگ است».

2. صدای نت‌های پایین دسته با نت‌های بالا دسته هم خوانی داشته باشد. این موضوع را حسی خواهید فهمید، منظور این است که صداها از بالا تا پایین، تغییرات ثابتی داشته باشد و یک دفعه تغییر صدایی نداشته باشد.

3. به سیم بم ساز مضراب بزنید، صدای آن باید نرم و طبیعی باشد و اصطلاحاً گز نزند.

4. بلندی صدای ساز اصلاً ملاک نیست اما صدای ساز باید تمیز و بدون صدای اضافی باشد. این ویژگی را بصورت حسی درک خواهید کرد و بدانید که صدای ساز واقعاً سلیقه‌ای است. یکی صدای زنگ دار دوست دارد،‌ یکی صدای بم‌تر و این استاندارد مشخصی ندارد.

5. وقتی تکنیک ناله، (ویبراسیون) را اجرا می‌کنید، توجه کنید که مشکل نداشته باشد و هنگام اجرای این تکنیک، انگشت راحت روی دسته بلغزد.

6. دقت کنید دسته ساز نه زیاد کلفت و ضخیم باشد و نه زیاد نازک باشد و تناسب قطر دسته از بالا تا پایین رعایت شده باشد. «بالای دسته نازکتر و به تدریج تا پایین دسته، کلفت‌تر شده باشد»، از بالا دسته تا پایین دسته، حرکت کنید و انگشت گذاری کنید، بررسی کنید حرکت روی دسته ساز برایتان راحت باشد.

7. دقت کنید ساز سنگین نباشد. در این قسمت یک تست به شما یاد میدهیم تا از تناسب دسته، کاسه و کلاً ساختار ساز مطلع شوید. ساز را از قسمت پایین دسته «گلوگاه بین کاسه و دسته» روی انگشت سبابه خود قرار دهید، در این وضعیت باید ساز روی انگشت شما تعادل داشته باشد و بایستد، یعنی مانند الاکلنگ این قسمت مرکز ثقل بین دسته و کاسه می‌شود. اگر در تعادل نبود، نشان می‌دهد که ساز خیلی حرفه‌ای ساخته نشده است، البته این روش تست از موارد ضروری نیست ولی بهر روی کیفیت ساز را نشان می‌دهد. برای انجام این تست احتیاط کنید که ساز از دستتان نیافتد و دچار ضربه و آسیب نشود.

8. رنگ ساز، فقط جهت زیباسازی آن است، سازی که زیاد رنگ شده باشد احتمال دارد که صدای خوبی نداشته باشد. چون رنگ زیاد روی صفحه و کاسه ارتعاش طبیعی چوب را می‌گیرد و نیز رنگ زیاد روی دسته باعث سنگین شدن دسته سه تار می‌شود.

9. انتخاب رنگ ساز سلیقه‌ای است، اما هرچقدر رنگ ساز روشن‌تر باشد، چنانچه عیبی هم در ساختار آن باشد بهتر مشخص می‌شود.

10. به خوبی و با دقت ساز را مشاهده کنید، دقت کنید روی صفحه یا کاسه شکستگی یا ترکی وجود نداشته باشد، ساز را زیر نور بگیرید و با دقت تمام اجزای آن را مشاهده کنید.

11.  به سیم دوّم مضراب بزنید و دقت کنید صدا کاملاً مفهوم و شفاف باشد و دارای گنگی نباشد.

12. پهنای دسته سه تار باید متناسب باشد از بالا نازک و به تدریج تا انتهای دسته پهن‌تر شود، این نکته با چشم کاملاً قابل مشاهده است.

13. خیلی به تزئینات ساز توجه نکنید. گاهی قیمت زیاد یک ساز به خاطر این تزئینات است، ما با صدای ساز و کیفیت انگشت گذاری کار داریم.

14. وقتی ساز را دقیق کوک کردید، به ترتیب روی پرده‌ها انگشت گذاری کنید و صدای آنها را تست کنید. «البته موقع خرید احتمالا پرده‌ها کمی جابجا است. از فروشنده بخواهید برای شما تنظیم کند یا اینکه بعد از خرید آن را نزد استادتان ببرید تا برایتان تنظیم کند. هنگام خرید دقت کنید که ساز 25 پرده داشته باشد. اگر کمتر بود حتماً به فروشنده بگویید پرده را برایتان اضافه کند. این موارد در ویدیوی آموزشی پایین صفحه، بیشتر توضیح داده شده است.

15. دقت داشته باشید موقع خرید، یکی یکی پرده‌ها را ببینید و بررسی کنید که اگر پوسیدگی داشت یا مشکلی در گره آن وجود داشت، حتماً به فروشنده اطلاع بدهید تا آن را برایتان عوض کنید.

16. به خرک ساز دقت کنید که زیاد بالا و زیاد پایین نباشد و ارتفاع آن متعادل باشد.

17. فاصله سیم‌ها روی خرک خیلی مهم است. سیم‌های جفتی (سیم‌های بم) باید کنار هم باشند، سیم سُل کمی از آنها فاصله داشته باشد و فاصله سیم اول با سیم سل طوری باشد که موقع انگشت‌گذاری روی سیم اول یا دوم، انگشت مزاحم سیم دیگری نباشد. 

18. مورد آخر اینکه، خیلی به مهر ساز حساس نباشید و از یک سازنده ساز بت نسازید. در سازهای معمولی (متوسط رو به پایین) زیاد فرق نمی‌کند که مهر ساز چه باشد. اما بعضی اساتید مانند استاد جزایری، محمدی و مفاخری سازندگان حرفه‌ای و سرشناسی هستند و البته قیمت سازهایشان هم بالا است. در این مورد سازها، حق با شماست و حتماً باید مهر و یا برند برتری را انتخاب کنید.

 

دوستان عزیز نکات کلی در انتخاب یک سه تار مناسب را خدمتتان عرض کردیم. پس لطفاً قبل از خرید با خیال راحت تمام این موارد را بررسی و امتحان کنید و اگر حس می‌کنید که این نکته‌ها را فراموش خواهید کرد، حتماً هنگام خرید ساز سه تار این مقاله را باز کنید و مرحله به مرحله این موارد را تست کنید. موفق و پیروز باشید.

دیدن سه تار های اصل و تایید شده اساتید در وب سایت فروشگاه نت به نت:

https://www.notebnote.com/shop/group/45/%d8%b3%d9%87-%d8%aa%d8%a7%d8%b1

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.